Eten of overleven ??

2 september 2016 - Daegu, Zuid-Korea

Dit keer niet een blog over wat ik hier de afgelopen dagen heb gedaan (komt morgen ofzo wel weer haha). Nee, dit keer wou ik even laten weten hoe het eten hier is.

Hier in de cafetaria kan je elke dag rijst eten met een andere saus en nog iets aparts. Toen ik een keer hier ging avondeten, zag het er op zich wel lekker uit. Dus ik schepte extra veel rijst op. De saus was nergens te vinden dus we liepen door. Daar stond dan zo'n oud vrouwtje met handschoenen en mondkapje op, die je saus opschepte. Veel rijst betekend dus ook veel saus dus was heel blij met lekker veel eten. Die blijheid ging al snel weg toen ik het eten proefde. Het was echt heel pittig. Iedereen hier kan tegen die pittigheid, maar voor mij was het toch nog lastig om te eten. Helaas had ik de saus al door de rijst geroerd, dus nu proberen de saus eraf te halen terwijl veel mensen raar toekijken. Maarja nu kon ik in ieder geval wel gewoon de rijst (met beetje saus) en tofu dingen ofzo eten zonder in janken uit te barsten. Er liggen standaard stokjes bij het eten maar op een andere tafel in een hoekje kan je ook mes en vork halen, YEEY (stokjes eten wil nog niet ook al moedigen mensen mij wel aan haha)!! Verder was er ook kimshi bij. Dit keer iets minder papier achtig maar meer hard sla met veel pepers. Verder zat er nog ets heerlijks bij, beetje rijst in soort bal gefrituurd met apart groente erdoor (er kan ook wel vlees in hebben gezeten maar geen idee haha). Ook al was het koud was het toch heerlijk. Tijdens het eten kregen we ook pakje drinken, wat natuurlijk handig is met pittig eten :). Na het eten hebben ze allemaal kleine glaasjes water staan om het effe weg te spoelen.

Een paar Koreanen nodigden ons uit om in een restaurant echt Koreaans te gaan eten. En ik kan je vertellen, dat is echt totaal anders dan in Nederland. Niemand krijgt een eigen bord, maar in plaats daarvan heeft iedereen een heel klein bakje. Verder staan er op tafel wel 15 verschillende dingen waar iedereen dan iets uit neemt en in hun bakje doet. Omdat het een typisch Koreaans restaurantje was hadden ze geen mes en vork en moest ik dus met stokjes eten :(. Maar er is altijd soep bij de maaltijd dus ik gebruikte die lepel gewoon om te eten haha. De soep hier is ook zo apart. Het is meer water met veel pepers en dan stukken vlees erin. Het vlees was echt heerlijk hier. Volgens mij was het iets van rundvlees of stoofvlees, maarja dat weet je nooit echt. De rijst die ze hier eten is gewoon heel normaal, behalve dat het iets plakkeriger is dan in Nederland. Ook was er natuurlijk een bult zeewier en weer kimshi. Zeewier vind ik nu op zich wel steeds lekkerder, maar die kimshi vind ik echt niet lekker en ga ik denk ik ook niet echt lekker vinden. Dan komen we bij een bak met rijst en beetje groente erdoor. Dit was op zich niet heel scherp, maar dit was dan ook raar eten op een andere manier. Tijdens het eten kwam ik erachter dat er echte octopus of inktvis inzit. Je zag namelijk gewoon grote tentakels in het eten, met zuignappen en al. Maar tijdens het eten vond ik ze best lekker, het proeft beetje naar harde garnalen ofzo. Er stond zoveel op tafel echt niet normaal. Maar helaas niet echte "goede groeten" haha. Er was wel sla maar die smaak was zo goor, echt niet lekker. Ze eten sla hier niet gewoon zoals in Nederland, maar met allerlei dingen doen ze erop. Ze pakken een blad sla, doen er dan rijst en beetje saus ofzo op, rollen het blad op en dan in een keer in de mond. Ik had helaas beetje groot blad gekozen dus kreeg het niet in 1 keer in mijn mond. Alle Koreanen keken natuurlijk net op dat moment onze richting op toen ik groot stuk sla in mijn mond drukte. Verder hadden ze ook weer rosti rondjes van rijst ofzo (echt heerlijk). Ik miste dus de groente, maar ze hadden gelukkig wel een BEETJE fruit. En dan bedoel ik ook echt een beetje. Voor 5 mensen hadden ze misschien iets van 2 appeltjes in kleine stukjes gesneden en dat was het. Je kan dan aan verschil tussen de berg zeewier en de 2 appeltjes wel zien dat ze hier niet zo dol zijn op fruit haha.

Ook al mis ik de aardappels en wortels nu al, gelukkig kan ik het eten hier wel gewoon goed eten. Voor iemand die niet van vis houd en ook niet van scherp eten houd ik me best goed in een Land waar alles bestrooid is met pepers en je geen hap eten kan eten zonder dat je vis proeft. Dus het blijft overleven (wat betreft het eten) maar ik kan gelukkig ook gewoon eten :).

1. Pap en Mam:
    2 september 2016
    doe mij maar stamppot mous met een rookworst van de Hema :) :)

groetjes, je moedertje
  2. Ina Lamain:
    3 september 2016
    Komt wel goed schatje!!!!!!!!
  3. Janet:
    3 september 2016
    lekker patatje met veeeeeeeel mayo en een lekkere vette frikandel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  4. Opa en Oma:
    4 september 2016
    stamppot rauwe andijvie met spekjes is ook niet mis. Maar eerst door de rijst berg heen met of zonder saus en blussen die pepers.
  5. Henk en Antje Steenhuis.:
    14 september 2016
    Moi Sanne ik had zondag contact met je opa
    en ik hoorde dat het goed met je gaat,hij heeft
    mij jou adres door gegeven en zo kunnen we je volgen hoe het met je gaat en dat gaan we doen!
    Hier gaat alles goed behalve het is hier tropisch heet groeten en we bidden voor je hoor!!!
  6. Opa en Oma:
    14 september 2016
    Hoi Sanne,

Henk en Antje Steenhuis belden ons op hoe ze moesten reageren op jouw reisverhaal,als alles goed gegaan is krijg je hun reaktie.
    groetjes oma en opa
  7. Alie Warntjes:
    15 september 2016
    Hoi Sanne,

We gaan je volgende hoor via Reislogger
    Top meid hoe je het doet