Busan trip!!

17 september 2016 - Busan, Zuid-Korea

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat plaatste. He leven bestaat nu vaak uit studie en leuke uitjes en dan vergeet ik nog wel eens om jullie op de hoogte te houden. Daarom de komende dagen denk ik wat meer berichten over hoe de afgelopen weken waren. Nu eerst even een berichtje over vorig weekend toen ik op de zaterdag (10 september) naar Busan ben geweest en op de zondag naar een Chuseok festival voor buitenlanders. Chuseok is soort Koreaanse thanksgiving.

Zaterdag:
We gingen rond 9:50 weg. Samen met 2 vriendinnen waren we een beetje laat, dus snel rennen. Het duurde ongeveer 1,5 uur voordat we in Busan waren. Onderweg veel foto’s proberen te maken (wat lastig is door licht/raam/rijden op een snelweg). Onderweg zag het er een beetje uit als Zwitserland, maar dan met lagere bergen. Haha het is ene beetje rare vergelijking maar zo zag ik het. Maar als we dan langs een stad reden zag ik toch echt dat we niet in Zwitserland ofzo waren:).  Aangekomen in Busan reed de bus ons naar een hele bekende markt. En WOW wat is het een grote markt. Overal zijstraatjes die volstaan met winkels en heel veel mensen. En de winkels lopen uiteen van "rommelmarkt kraampje" tot dure horloge zaken. Op de markt moesten we een team van 4 mensen maken en selfies maken met dingen die er op of rond de markt te vinden waren (hoe meer je had, hoe meer punten).
Een ding op die lijst was een selfie met een levende octopus. Wij dachten dat dat nie ging lukken, maar net buiten de stad hadden waren er kraampjes met levende krabben en vissen te koop. En hier hadden ze ook een octopus!! Helaas was het maar een baby octopus dus foto lukte niet echt. De mensen van de kraampjes dachten dat wij de vissen en octopussen wouden kopen aangezien we er steeds naar keken haha.

Toen wezen lunchen in een pasta/pizza restaurant want hadden effe geen zin in koreaans eten. Het heette chicago pub ofzo en wij aten er lekker pizza en pasta carbonara. Voor Koreaanse bedragen was het duur en daarom deelden we de proties. Yeeeh eindelijk geen scherp eten maar lekker italiaans!!

We hadden nog 20 minuten en moesten nog epic selfie maken om extra punten te krijgen. Ik dacht de beatlels zebrapad foto maar hier in korea kan je echt niet stil blijven staan op een zebrapad want zelf op de markt komen scooters er nog tussendoor. Dus toen maar op de foto met een grote stenen varken. En hoe maak je dat epic?? Sanne geeft het varken een kus haha. Toen maar snel terug naar de bus. Onderweg wist bijna niemand waar we heen moeten, maar door mijn goede richtingsgevoel en fotos vonden we het in een keer terug naar de bus :)!

Vanuit daar door naar het strand. Ookal is het in dezelfde plaats, toch zaten we nog 30 minuten in de bus. Maar wouw wat een mooi strand! Hier effe lekker rondlopen en poodje baden. Het was niet echt bloedheet (gelukkig) dus bleven we lekker met de enkels in het water (sommige gingen met kleren en al de zee in). Daarna speelden we beach soccer (sommige mensen, incl. IK!!). Vraag me niet waarom, maar ik wou mee doen. Reden: kregen punten voor ons team ermee!! Het was jongens en meiden gemixt want niet genoeg mensen deden mee. Ik stond in verdediging en heb een bal keihard met mijn bovenbeen tegengehouden (helaas toen wel lange tijd rode plek op mijn been). Helaas wel wondje op scheenbeen nu want iedereen had natuurlijk blote voeten). En mijn team won!!!!

Toen deden we chicken fight (wordt hier in Korea veel gespeeld). Je moet op 1 been staan en met je handen houd je je andere been voor je (je moet je been met 1 of 2 handen vasthouden). Dan spring je op 1 been en moet je de ander weten om te drukken of zorgen dat ze handen los laat.
Ik had gewonnen van 1 meid en stond in halve finale!!! Helaas toen uitgeschakeld door een agressievere meid. Toch wel beetje trots dat ik een ronde verder kwam! Toen moesten we in cirkel van 5 en was het ieder voor zich, maar hier viel ik al snel ;(.

Toen weer in de bus naar een hele bekende tempel in Busan (weer 30 minuten in de bus). Onderweg nog een koekje en drinken gekregen (eindelijk….). Hier was het effe eng want toen we naar tempel liepen zagen we overal militairen en legerbusjes. Volgens Maison (leider van de reis) moesten we snel doorlopen zodat we in het ‘park” waren want dan kan het leger je er niet uitgooien ofzo (ze kunnen je wel hinderen om in het tempelpark te komen).  Dit was echt heel mooi!! Overal gouden boeddhas  en echt grote Aziatische tempels.IMG_5065

Sommige wouden ergens blijven hangen maar ik wou het hele park zien voordat echt donker werd, dus toen  maar alleen gelopen. (Was wel okee want ik maak toch zo veel fotos en als je dan alleen loopt kan je alles fotograferen zonder te stressen). Toen was ik helaas wel effe de andere groep kwijt, maar vond een deel al snel terug. Toen heel eng via stenen/keien naar beneden klauteren om naar water te gaan om mooi op de foto te komen (vroeg mensen om een foto te maken). Het begon al donker te worden en toen was ik opeens echt iedereen kwijt. Ik zoeken en zag toen nog 4 buitenlandse studenten en ben daar bij gestaan en gewacht tot zij terug gingen want vond het te eng om door die rotsen en klimpaden zelf te lopen zonder mensen. Toen kwam maison onze kant op om ons op te halen. Wij de bus in en na 2 uur waren we weer in KNU (onderweg kon je nog wat kopen; maar ik had koekjes mee van de ochtend nog).

Onderweg werden de winnaars bekend gemaakt van het sporten en de selfie wedstrijd. Ons team stond op gedeelde 1e plek; met steen - papier - schaar wonnen we uiteindelijk 1e plek!!

Daarna effe een chickenburger gekocht in winkeltje bij dormitory op de campus. Ook nog lekker jellywater gekocht wat de mensen hier veel drinken. Smaakt opzich wel goed maar niet echt mijn smaak.

Zondag:
Vandaag war er een festival voor buitenlanders georganiseerd in Daegu. Dit is niet alleen voor studenten, maar alle buitenlanders die in Daegu zijn. Een Koreaanse meid van de uni had een gratis bus geregeld. We zouden vertrekken om 14:20. Ik vroeg een andere meid en kreeg vlak van te voren reactie dat ze ook kwam, LEUK!! En toen bleek dat mijn andere vriendinnen ook konden dus was echt super!!!

Festival was leuk. Overal vlaggetjes en kraampjes waar je dingen kon eten/drinken of spel spelen. Zo at ik zonnebloempitten uit China met chinese thee (niet heel lekker); afrikaanse icetea uit een zakje (leek net op zakje bloed haha) en lekkere mexicaanse tortilla chips met saus. Ook nog spelletjes gedaan: met touw tegen tol slaan; stokken in een bak gooien (ik had er 1 in); lotto/bingo; en een soort pluisding hooghouden met je voet. Ook kon je er traditionele kleding passen.
Binnenin gingen mensen van andere landen in het koreaans zingen. Tussendoor nog vioolspel (ZO MOOI!!) een traditioneel bloemendans en taekwondo dans. Toen een hele lange speech over change/challenge and cohesie wanneer je dingen anders ziet/andere culturen bent. Maar de voorbeelden gingen van Alaska naar columbus en zelfs naar een wetenschapper die ene medicijn had ontwikkeld (en dan legde de man ook uit hoe dat medicijn dan werkt met je cellen); ZO SAAI!!!

Toen werden winnaars bekend gemaakt. 2e plek kreeg een fiets en 1e plek een tablet!!!

Bij binnenkomst kregen we allemaal een nummer en nu werd er een lotto gehouden. Er werden wel 100 prijzen weggegeven. Van usb-stick tot dekbed en van eten tot make-up. Helaas had ik steeds niks. Toen bleek dat sommige mensen hun cadeau niet ophaalden of er niet meer waren en gingen ze over tot grabbelen naar nummers. Dit maakte het nog spannender. Uiteindelijk was er nog maar 1 ding te vergeven. Ik had de hoop al opgegeven en luisterde niet meer echt. Totdat het mijn nummer bleek te zijn. Ik won als aller laatste een pak vol wel 40 of 50 urinematjes voor een hond. Ik was blij dat ik won, maar wat moest ik hier nu mee in Korea (geen honden toegestaan in flat). Toen zag ik dat er ook 2 pakjes voor een hond bij zaten (kerstman pakje en roze pakje, YEAAH leuk voor axcel. Hier verkopen ze heel veel kleedjes voor hondjes dus dat is wel leuk opzich. Maar dat andere niet (kan het ook niet mee naar huis nemen in het vliegtuig). Dus ik aan mensen vragen of ze een hond hebben, maar sommige verstonden me niet of wouden/durfden het niet aan te nemen. Dus ik het maar terug aan de organisatoren gegeven. Bij weggaan kregen we zakje met rijstcakes en drinken.

Toen we terug waren lekker ergens eten met vriendinnen. We aten zwarte noedels met mais en ander spul (niet heel scherp, juist heel lekker). En ook nog varkensvlees dat eruit ziet als vervormde oliebollen of als gefrituurde  garnalen. Dit was zo lekker!! Heb in tijden niet zo lekker Koreaans eten gehad!!!

1. Pap en Mam:
    17 september 2016
    Nou, wat maak je wat mee! :)
    He, Axel verheugt zich erg op z'n kerstpakje!!!!!!!
  2. Opa en Oma:
    17 september 2016
    Hallo Sanne,

Je hebt al heel wat gezien in Zuid Korea,maar....wordt er ook nog gestudeerd in Zuid Korea??? Maar dat zit vast wel goed.
    Geweldig dat je dit allemaal doet.
    Wij wachten op een volgend reisverhaal.
    groetjes oma en opa.
  3. Janet:
    19 september 2016
    Hoi Sanne, leuk dat je van vioolspel houd!! had ik nooit gedacht.Als ik dat allemaal zo lees heb je het reuze naar je zin!! maar hoe was het in Seoul,lekker met de politie weer naar je slaapplek!! je doet het heel erg goed,verheug me nu al op je volgende bericht!!! Groetjes van je tantetje Janet