Chuseok in Seoul

23 september 2016 - Daegu, Zuid-Korea

Ben je nog maar 3 weken aan het studeren, heb je alweer vakantie. Het was namelijk Chuseok! Dit is een soort Thanksgiving waarbij mensen traditionele kleren dragen en hun voorouders eren door eten te offeren en naar de graven te gaan.
Aangezien heel Korea dit feest viert zijn de meeste winkels en restaurants de hele tijd dicht. Wat voor ons als buitenlanders best lastig is.
Aangezien alle Koreaanse studenten naar hun familie ging, miste ik mijn familie soms wel. Dus wat doe je dan? Dan ga je op bezoek bij iemand die het dichtste bij staat bij familie hier in Korea. Een goede vriendin van mij studeert namelijk in Seoul en ik wou haar altijd al effe opzoeken. Dus hier mijn "verkort" verslag van de trip. Veel leesplezier!!

14 september:
Mijn trein vertrok om 17:30. Maar aangezien ik niet wist hoelang het met de taxi was bedacht ik maar vroeg weg te gaan. De taxi had ik al snel gevonden en hij wist gelijk waar ik heen moest (wow gebeurt nooit!!). Dus om 16:15 al kant en klaar. Dat betekende dus een dik uur wachten op de trein tussen alleen maar Koreanen (iedereen ging natuurlijk naar huis/familie). Na een dik uur te hebben gewacht, moest ik ook nog weer 4 uur in de trein zitten. In het begin kon ik lekker naar buiten kijken, maar het werd al snel donker (rond 7 uur al) dus zat er niks anders op dan effe slapen en muziek luisteren. Om 21:30 kwam ik aan in Seoul en werd ik opgehaald door mijn vriendin.
Toen door naar mijn hostel. Ik had een kamer in een hostel vlak bij de universiteit en had een kamer geboekt die ik deelde met 2 anderen. Het was een typisch jongerenhostel waar een supergezellige sfeer hing. De douche hier is wel raar. De douchekop komt via een slang uit de kraan en je doucht gewoon tussen de wc en kraan in (er is helemaal geen douche dus haha). Maar voor die 3 nachten vind ik het goed. Het slapen is heerlijk hier. Kussen is eindelijk normaal formaat en ook niet zo hard als in mijn kamer op de campus.

15 september:
Mijn vriendin en ik hadden om 9:15 afgesproken bij de metro. Ik nog snel effe ontbijt gegeten in het hostel (= toast (broodjes in broodrooster) met PINDAKAAS!!! En jam en kopje thee) en door naar de metro. We gingen naar Gangnam, een super moderne wijk in Seoul. Het duurde ongeveer een uur met de metro, maar het was de moeite waard. Er waren allemaal grote gebouwen waaronder de Seoul twin towers. Maar tussen al die grote gebouwen was een park vol tempels en beelden. Om dat contrast zo groot te zien is best bijzonder en indrukwekkend.
                              IMG_5383
Het was echter wel super druk met Koreanen omdat vandaag het echt Chuseok is en ze dus naar tempels gaan om offers te brengen en hun voorouders te aanbidden.

Toen gingen we door naar het paleis om de wisseling van de wacht te zien.
                              IMG_5565
Wow!! Hier waren nog meer mensen!! En het was zo ontzettend warm, voelde net alsof ik smolt. De Koreanen gebruiken allemaal hun paraplu tegen de zon. Wat heel handig voor hun is maar niet echt voor ons. De mensen hier zijn echt verslaafd aan paraplus: er hoeft maar 1 drupje regen te vallen en ze pakken hem al en als de zon dan een beetje vel schijnt pakken ze hem weer. Wij waren lekker op tijd en aangezien mijn vriendin dit al eerder had gezien wist ze waar we moesten staan om het het beste te zien. Het was echt leuk om te zien, maar de warmte werd me soms wel te veel. Daarna konden we het paleis in. Vandaag (vanwege Chuseok) was entree gratis (normaal iets van 3 euro). Maar als ik paleis zeg moet je niet aan iets denken zoals wij dat in Nederland kennen, nee dit is heel anders. Het zijn meer huisjes/tempels met muren tussen de huizen door en af en toe een grotere tempel en dan overal gangetjes naar anders huizen/pleinen. Het was heel mooi om te zien, maar echt super groot en ook vaak hetzelfde soort huisje.

Onze voeten begonnen al zwaar te worden dus toen maar besloten om met de metro en daarna de bus naar de Seoul tower te gaan. Deze bus werd echt helemaal vol gepropt (nu dacht ik dat buslijn 15 naar zernike in Groningen een volle bus was, maar nu weet ik wel beter haha). Helaas was de lucht niet heel helder en konden we niet alles heel goed zien, maar toch zag ik hoe groot de stad wel niet was. Omdat het beetje mistig was gingen we de toren zelf niet op (nog hoger=meer mist=minder uitzicht en zonde van geld), het uitzicht vanaf de berg was ook al mooi genoeg.

Toen gingen we lopend de berg af en ging ik weer terug naar het hostel. Daar lekker met meerdere mensen een Korean bbq (soort gasplaat waar je vlees op doet en champignongs; je eet het vlees dan met sla en rijst). Was echt super gezellig.

16 september:
Aangezien mijn vriendin die dag zelf ergens heen ging, kon ik met een groepje Braziliaanse meiden mij. Ze hadden geregeld dat we naar een Koreal Folk village konden. Het was iets buiten de stad (ongeveer 1,5 uur in de bus (kost maar 1 euro ongeveer!!)), maar zeker weten de rit waard. Snel kaartje kopen en naar binnen. Toen we binnen kwamen zagen we hoe groot het park was. Het is echt een evenementenpark bijna met overal eettentjes en uitvoeringen van Koreaanse dingen.

IMG_5897
We dachten dat het rustig zou zijn aangezien Koreanen deze feestdag bij familie vieren, maar niks was minder waar. Ook nu was het vol met Koreanen en hun families. Dus blijkbaar gaan zij ook op uitjes tijdens de vakanties. In het park kon je zien hoe ze vroeger leefden en hoe hun traditionele cultuur is. Toen met een andere bus terug (weer een dik uur :()  en op naar onze volgende bestemming. Aangezien ik maar 2 dagen in Seoul was wouden ze me zoveel mogelijk laten zien.

Toen naar Insadong. Dit is een toeristische plek met veel kraampjes/eettentjes en souvenirwinkeltjes. Daar een beetje gelopen en door naar de wijk vlakbij het hostel. Hier gingen we naar een All you can eat varkensvlees restaurant/ Koreaanse BBQ.

17 september:
Nu was het alweer tijd om terug naar Daegu te gaan :(. Rond 11 uur uitchecken en toen nog effe in Seoul rondgelopen (me mijn koffer in de metro's en super veel trappen op), want ik wou nog souvenirtjes kopen. Mijn trein vertrok 's middags en ik was nog mooi op tijd. Eind van de avond in Daegu aangekomen, oen snel even iets eten en op bed. Het was echt een super mooie trip naar een geweldige stad (wel westerser dan Daegu). Ik kon Chuseok niet op een betere manier vieren!!

1. Pap en Mam:
    23 september 2016
    Wat weer leuk om te lezen. Wat beleef je veel!!!!!!!
    Geniet ervan.

Kus pap en mam
  2. Janet:
    26 september 2016
    He Sanne, dat is ja geweldig wat je allemaal beleefd!!!!!!! Maar ook mooi dat je overal maar op af stapt,word steeds trotser op je!! Ga zo verder en schrijf maar gauw weer!! Groetjes van je tantetje
  3. Opa en Oma:
    26 september 2016
    Hallo Sanne,
    Wat heb je weer een mooie trip gemaakt naar Seoul en veel dingen gezien.
    Heel veel succes verder en wij wachten op een nieuw verslag van je.!!
    groetjes Oma en Opa.