Miryang trip!

30 september 2016 - Miryang, Zuid-Korea

Na een weekje college was het wel weer tijd voor een tripje haha. Ik denk gewoon dat ik nu zoveel mogelijk dingen moet ondernemen aangezien de stof in de lessen nu nog niet heel moeilijk is en het nog steeds mooi weer is. Het begint hier steeds regenachtiger te worden en ook kouder aangezien we richting de winter gaan. En als er een dik pak sneeuw ligt, maak je niet  zo snel een uitstapje meer denk ik haha en al helemaal niet naar een berggebied (of je moet echt sneeuwschoenen enzo mee). Dus nu pak ik bijna elke kans om in het weekend leuke dingen te doen. Zo dit verslag gaat over mijn trip naar Miryang (ligt tussen Busan en Daegu) van afgelopen weekend.

We zouden om 9:50 vertrekken en 2 meiden en ik waren er ook echt precies om 10 voor (nederlander hè). Dus toen ongeveer 45 minuten in de bus en we waren in Miryang. Daar gingen we eerst naar een soort tempel die al meer dan 100 jaar oud is. Omdat deze trip door de regering van Miryang was geregeld hadden ze speciale opvoeringen geoefend om hun traditionele cultuur aan ons te laten zien. Tussen al die tempels/huizen staan mensen lekker muziek te maken en te dansen, en dat gaf zoveel energie en blijdschap, was echt zo mooi! Ze gaven ons rijstcake (lust ik nog steeds niet, maar weigeren kan dus echt niet en je moet alles opeten). Kregen ook rijstwijn en ook dat moet je maar steeds blijven drinken (al om 11 uur 's ochtends aan de wijn haha). We mochten spelletjes doen en de reisleidster vertelde over de gebouwen die we om ons heen zagen. Ook wij mochten daarna meedansen en meespelen. De Koreanen waren nog blijer dan ons toen we meededen. Daarna nog even een groepsfoto en weer verder.

Toen gingen we verder het dorp in en kwamen we bij een riviertje. De vrouw legde ons uit (zei sprak Koreaans maar een jongen probeerde delen te vertalen voor ons) dat we in het gebied waar vroeger rebellen zaten. In de tijd van de Japanse bezetting maakten ze deze rivier zodat de Japanners niet bij hun konden komen. Nu waren delen smaller gemaakt, maar om die gedachte erbij te hebben was het wel bijzonder om te zien. Langs de rivier hadden ze allemaal Koreaanse teksten en beschilderingen op de muur staan.

Toen we dat hadden gehad gingen we door naar een lokaal schooltje. De school komt uit de tijd van het Confucianisme. Onderweg liepen we door een echte Koreaanse wijk met allemaal traditionele huizen, waarvan we later ook nog eentje van binnen mochten bekijken (helaas mochten we niet in de kamers, maar wel op de binnenplaats van het huis). Aangekomen bij de school was het best warm. De kinderen en mensen lieten ons allemaal dansen en toneelstukjes zien. De kinderen deden zo hun best en waren zo schattig :). Daarna konden we de traditionele kleren passen en moesten we weer op een groepsfoto.

IMG_6248

Toen gingen we weer in de bus richting de tempel. Toen we stopten moesten we nog best een eindje lopen richting de tempel. Overal hingen lampionnen en waren poorten. De 1e poort staat voor het feit dat je jezelf reinigt (dus effe alles vergeten en gewoon leeg naar de tempel lopen). Toen gingen we naar de tempel waar wij sliepen. Helaas zagen we helemaal geen matrassen of dekens liggen (oh nee!!). Later deelden ze gelukkig dekens uit en een kleed (ons matras haha; je ligt nog steeds echt op de grond) en een kussen. We konden ons effe installeren hier voordat we weer in de bus gingen naar een leuk gebiedje langs het water met allemaal eettentjes en barretjes. We aten iets ranzigs helaas: soort vissoep met echte schelpen erin en veel garnalen en tofu. Gelukkig hadden ze er rijst bij dus dat at ik samen me tofu en heel klein beetje aardappelen. Toen met zn allen naar de rivier geklauterd en daar op stenen gezeten in groepjes. Was best eng want was echt pikkedonker en sommige stenen waren echt super glad of scheef maar lukte redelijk. Toen in het pikkedonker terug en slapen ….. Nou ja, slapen wil ik het niet echt noemen haha. In slaap komen wou op zich wel redelijk maar comfortabel is anders haha.

Om 4:20 zouden de monniken hun dienst hebben en dat wou ik wel zien. Toen de dienst begon vond ik het heel ongemakkelijk. Voor ons waren de monniken en de boeddha’s en je kon niks verstaan wat er gezegd werd. Toen ontbijt om 6 uur (warme rijst met We hebben wel meer dan een uur bij de monnik gezeten (hij heeft gewoon een waterkoker en mobiel haha). Thee was lekker; beste thee die ik hier heb gehad, proefde beetje naar thuis.

Toen beetje rondlopen en rond 9: 30 tas pakken en in de bus. Ik was een van de laatsten haha. Toen weer op de groepsfoto met de hoofd monnik en de andere monniken. Hier kregen we ook nog een armbandje van hem echt zo lief. De manier hoe hij het gaf was zo mooi. Geen speech ofzo, maar gewoon ik wil jullie dit geven en dat is het. Echt zo nederig.

Toen met de bus verder. We gingen ergens onze eigen pudding maken, liepen nog door een belangrijke straat in Miryang en gingen nog effe uitgebreid lunchen. Op onze weg terug naar huis stopten we nog even bij een theatergemenschap (een van de besten in Korea) en dronken we patat thee (smaakte en rook naar echte patat).

1. Janet:
    2 oktober 2016
    Hoi Sanne,weer een mooi verslag!! Leuk wat je allemaal beleeft! Wie van de Boskertjes of van de Laantjes heeft ooit in een tempel gelapen............Je bent de enigste en dat zal ook wel zo blijven denk ik................Geniet van alles,groetjes van je tantetje
  2. Opa en Oma:
    3 oktober 2016
    Hallo Sanne,
    Dat was weer een mooie trip naar Myryang als ik dat zo lees en ook best wel interessant,zo zie je nog wat anders(maar klokkenmuseum Heiligerlee is natuurlijk ook wel een topper,maak je een beetje reclame voor het museum?)Wij lezen met veel plezier jouw verslagen en wachten weer op een nieuwe aflevering. Hartelijke groeten Oma en Opa.
  3. Henk en Antje Steenhuis.:
    4 oktober 2016
    Sanne we genieten van je reis verhalen,
    je maakt ontzettend veel mee geniet er maar van.
    Hg van Henk en Antje Steenhuis.
  4. Rolanda:
    16 oktober 2016
    Hallo Sanne
    Heb van jouw opa de inloggegevens gekregen om je te volgen.
    Leuk zeg die verhalen van jouw, je schrijft heel leuk, het is echt mee genieten door jouw verhalen.
    Je doet wel hele bijzondere ervaringen op, geweldig wat je allemaal ziet en beleeft.
    Groetjes Rolanda
  5. Henk en Antje Steenhuis.:
    16 oktober 2016
    moi Sanna.
    Wat fijn dat we zo mogen mee genieten!
    De laatste foto's van je zelf heeft mij Antje
    heel erg getroffen,jij zo hoog,met je armen wijd
    een gezegende gebaar naar een grote stad!
    Mooi hoor! Hg;Henk en Antje met Ps;19:15.
  6. Leonard en maria:
    22 oktober 2016
    Lieve sanne

Ik wij zijn trots op je
    Meer kan ik niet zeggen.
    Liefs van ons